2022. november 7., hétfő

Rettegjetek, vezetni tanulok!

2020. november 1. óta rengeteg dolog történt velem, de mivel három városban éltem az életemet, majd kettőben, továbbá két állásom van és rengeteg dolgom, nem sok időm volt sem itt, sem a facebookon posztolni. Röviden: 2021. január 1-től határozatlan idejű szerződésem van a Wigner Fizikai Kutatóintézetben, ahol 2022. szeptember 1-től egy sikeres habilitációs eljárás után kineveztek tudományos főmunkatársnak (ez a docensi rangnak felel meg az egyetemi rangsorban). A családom Pécsett él. Pontosabban az elvált feleségem és a két gyönyörű, okos lányom él Pécsett. Onnan jönnek fel Budapestre, vagy viszem őket Bajára a nagyanyjukhoz látogatóba. Dorka már iskolás, Sára sajnos évvesztes, így még óvodás. Ha éppen nincs koronavírus és energiaválság, akkor tornázni járnak és úsznak. Mindketten nyertek érmeket tornaversenyen (Dorka bronzérmet, Sára ezüstérmet). Dorka kosarazik, Sára focizik és balettozik. Dorka második lett kétszer egy-egy szavalóversenyen. Mindketten beszélnek németül és ha éppen akad tanár, akkor járnak németórára, de főleg a tabletezéssel és a német nyelvű filmnézéssel tartják szinten magukat. Dorka megtanul németül is írni-olvasni. Sára végre megtanult két keréken biciklizni és ha Baján vannak, akkor jó nagyokat tekerünk. Nem lehet lefárasztani őket, mert Duracel elemmel működnek!

Láma simogatás a Piczinke Póni Udvarban.


Időközben háromszor oltottak AstraZenecával és Pfizerrel és kétszer voltam koronavírusos 2020. és 2021. februárjában. Sajnos első alkalommal édesanyám is elkapta, tüdőgyulladást is kapott, kórházba kellett mennie. Amikor onnan kiengedték, a kórház folyosóján megszédült, elesett és eltörött a jobb felkarja. Így 2021. márciusa és júliusa között nem csak koronavírusból lábadozott, de a törésből is. Szerencsére otthon voltam, mert az intézetet lezárták 2020. november 15 és 2021. június 15. között a koronavírus járvány miatt. Az már kevésbé volt szerencsés, hogy a háziorvosa teljesen szabálytalanul kidobra a praxisából és a körzeti háziorvos nem akarta befogadni, szintén teljesen szabálytalanul. A koronavírus járvány miatt minden háziorvos a körzeti orvosához küldte, aki nem fogadta be. Végül a betegjogi képviselőve egyeztetve mindenkit feljelentettem a Magyar Orvosi Kamaránál (MOK), a Baja Város Jegyzőjénél és Járási Tisztfőorvos Asszonynál. Így a háziorvosa nagy kegyesen visszavette, de visszavonatta vele a feljelentést a MOK-nál. Közben édesanyám 2021. május 4-én enyhe strókot kapott és 5-én bevitettem a kórházba. Szerencsére majdnem teljesen felépült ebből is. 

Dorka lányom a Bikás parkban.


Jómagam 2020. novembere és 2021. októbere között Baján éltem hivatalosan, egy halom Németországból hazahozott cucc között. 2021. októberében több hónapos keresés után találtam egy másfél szobás amerikai konyhás és erkélyes szigetelt panel lakást a Bikás parknál. Nehéz volt legálisan kivenni egy albérletet, de szerencsére a bérbeadó nagyon rendes. Utalással fizetek, ami elég ritka szülőhazámban. 2021. februárjában elkezdtem online KRESZ tanfolyamra járni Baján, hiszen akkor ott laktam és dolgoztam. Pont 2021. május 5-én tettem sikeres KRESZ vizsgát. 2021. május vége óta vezetek. Lassan 120 órát vezettem, egy dízeles KIA autóval, így megtanultam annyira vezetni, hogy most 2022. decemberében lassan elmehetek vizsgázni. Ez lesz a harmadik jogosítványom, hiszen 2021. februárjában az első koronavírus fertőzésem előttt szereztem három OKJ-s bizonyítványt (targoncakezelői, emelőgép és földmunkagép kezelői), továbbá két szakvizsgát tettem, azaz jogosítványt szereztem vezetőüléses targoncára és lánctalpas toló-kotró gépre.

Sára lányom a Bikás parkban.


Albérletet fizetni Magyarországon nem lehet kutatói fizetésből, így 2022. januárjában szétküldtem pár helyre az életrajzomat. Végül a Milton Friedman Egyetem Informatika Tanszékén kezdtem el Linuxot oktatni szerződéses oktatóként 2022. februárjától, majd 2022. szeptemberétől programozást (C#) és adatbáziskezelést (SQL) a Linux mellett. Az óráim ebben a félévben hétfő és szombaton vannak, kihívás így találkozni a lányaimmal és vezetni is. Azért megoldottam, de ez egy elég feszített élethelyzet. Ha befejezem a vezetést, akkor a lányok megint idejönnek Budapestre és mehetünk járszóterekre, bouderezni, lámákat simogatni. Addig azonban Baján tekerünk, az ottani barátaikkal találkozunk és közben biflázom be a szabályokat, továbbá tanulok párhuzamosan és a merőlegesen parkolni. Ízelítőül bemásoltam azt, amivel a vizsga megelkezdődik:

A gépjármű elindulás előtti ellenőrzése:
  1. Lenyomom a fékpedált. 1/3-nal felkeményedik
  2. Nyomva tartom a fékpedált és a végén a gombot lenyomva kieresztem a fékkart. Felhúzom. 6-7-ot kell pattannia.
  3. Elfordítom a gyújtás kapcsolót. Hátramenetbe kapcsolok.
  4. Kiszállok az autóból és ellenőrzöm a kormány holtjátékát. 2-4 cm lehet, 2 cm.
  5. Elforgatom a kormányt. Elfordul a kerek is.
  6. Megnézem a bal első kereket. Nem lapos, nem puklis és a minta minimum 1.6 mm mely.
  7. Megnézem az első rendszámot. Olvasható. Rögzített.
  8. Nappali menetfény. Működik. Így nem kell országúton a tompított fényszóró.
  9. Kerék ellenőrzése.
  10. Kerék ellenőrzése.
  11. Hátsó rendszám. Olvasható. Rögzített.
  12. Tolatólámpa ég. Fehér, hogy éjszaka lássunk valamit.
  13. Kerék ellenőrzése.
  14. Bekapcsolom a fényt és az egyik oldali indexet.
  15. Ellenőrzöm az indexet. 60-120-at villog.
  16. Ellenőrzöm a helyzetjelzőt.
  17. Ellenőrzöm a tompított fényt.
  18. Hátsó helyzetjelző is ég.
  19. Hátsó rendszám világítása ég.
  20. Hátul is villog az index.
  21. Reflektorra kapcsolok és átváltom a másik oldalra az indexet.
  22. Ellenőrzöm a reflektort.
  23. 60-120-at villog az index a másik oldalon elöl.
  24. Villog az index 60-120-at hátul is.
  25. Megkérem az oktatót, hogy nyomja le a fékpedált. Hatul kigyullad a féklámpa és a pótféklámpa. Utóbbi azért kell, mert ha több kocsi áll egymás után, akkor az ablakon át látva meglátom, ha az előttem levő autó előtt fékeznek.
  26. Visszaszállok az autóba kikapcsolok mindent. És közlöm, hogy ellenőriztem a féket, a kormányt, a gumikat, a rendszámot. és a világító és fényjelző berendezések működését. És minden rendben volt.
  27. Vizsgáztató beszéde.
  28. Indexelés nélkül elindulok 1-esben és fékpróbát tartok. Jó a fék.
  29. Körülnézek, indexelek és kezdődik a vizsga.
A forgalmi vizsgám december elején lesz. Szurkoljatok, hogy sikerüljön, mert jogosítvánnyal az egész életem megváltozik és vélhetően könnyebb lesz.

U.I.: 2022. december 9-én, 130 óra vezetés után sikeres forgalmi vizsgát tettem. A lányok tornaedzője meghalt, így most Dorka kosarazik, Sára pedig az oviban belettozik és a focizik. Így megy ez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése