2010. november 13., szombat

Új munkahelyem, a Finn Meteorológiai Intézet

Már áradoztam a lakásról, amit Anna-Mari készített fel új, közös életünkre, és az országról is; most következzen, ami ittlétünk okát és lényegét adja: az új munkahelyem, a Finn Meteorológiai Intézet. Akárcsak a többi újdonságról, erről is csakis legfelső fokban lehet beszélni. Először is, mit keres az FMI-ben egy „okleveles továbbá”?* Nos, régebbi munkahelyem, a KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézetének profilja anyagtudomány, relativitáselmélet, biofizika, neuronhálók kutatása, űrfizika és végül és utolsósorban némi részecske és magfizika volt. Ugyanígy bújik meg az „Earth Observation Unit”, azaz Földfigyelési Osztály az FMI vadonatúj, világos, korszerű és kényelmes épületében. Tavaly nyáron másfél év kihagyás után egyszerre rengeteg helyen hirdettek meg űrfizikai posztdoktori állásokat. A három ajánlat közöl rövid, alig két napos helsinki tartózkodás és az intézetben dolgozókkal való megismerkedés után úgy döntöttem, hogy nekem (és nekünk) itt a helyem (helyünk).
Az FMI a Kumpula Space Centerben található. Ez a Helsinki Egyetem területét jelenti. Szemben van egy tanszék, ahol szintén űrfizikával foglalkoznak. Eredetileg oda jelentkeztem állásra és nem sikerült, de átküldték az anyagomat Minnának, akit korábbról már ismertem. Tuijával karöltve úgy döntöttek, hogy meghívnak egy interjúra és előadásra. Az interjún két ember helyett hatan voltak, nagy rémületemre. Még aznap eldöntötték, hogy decembertől jöhetek. Ebből november 2 lett, majdnem október, csak akkorra még nem találtunk lakást. Jól esik, hogy fantáziát láttak bennem. Olyan 30 ember dolgozik az osztályon, ennek fele doktorandusz, vagy posztdoktori ösztöndíjas. De lehet, hogy a kétharmada is, még nem ismerek mindenkit. Mindenki, a postás, a takarító, a titkárnő, a szakács, a mosogatónő és a kantin pénztárosa is beszél angolul, ami kissé megkönnyíti az életemet. Ha Orléans-ban is így lett volna... Azonnal adtak laptopot belépés után, amit bent képernyőre és billentyűzetre csatlakoztatva használhatunk. Pendrive helyett egy 1 TB-s merevlemezt kaptam, csak úgy a polcról. De még ez előtt lefényképeztek és kaptam egy nyakba akasztható belépőkártyát. Még jó, hogy ing volt rajtam.


Utána kaptam egy mágneses kulcsot, amivel be- és ki kell jelentkezni. Olyan, mint a blokkolókártya a KFKI-ban, de nem kell számolni. Reggel 06:00-09:00 között kell érkezni és 15:15-19:00 között kell távozni. A napi munkaidő 7 óra 15 perc + ebédszünet. Adtak egy kártyafüggetlen mobilt is, vonalas telefon helyett. Némi problémáim voltak a levelezésem átköltöztetésével, a helpdeskről kiderült, hogy olyan, mint a Telenor üzletközpontja otthon. Az alagsorban öltöző, konditerem és szauna vár munka után. Ebéd 11:00-13:30 között a földszinten. Háromféle ételből lehet választani, önkiszolgálás van, a saláta ingyenes. A finn konyha nekem ízlik, és elég sokat esznek. Franciaország után ez a Kánaán. Harmadmagammal ücsörgök az irodámban, elég szép nagy íróasztalom van, amire nem lát rá senki. A kollégák jól beszélnek angolul és igen képzettek, intelligensek. Elsősorban numerikus szimulációkban vannak a szeren, de észleléshez is értenek. Nagyon igyekeznem kell, mert nem lesz könnyű lépést tartani velük. Ha nyomtatni vagy scannelni kell, ott a fénymásoló a folyosón. Minden újságcikk megjelenési költségét kifizetik, amelyen szerepel az FMI neve. Aki ide bekerül, annak amíg tudnak, szereznek munkát (és fizetést). Pl. én sem azon a projekten dolgozom, amire felvettek, majd januártól.
Végezetül annyit, hogy van egy csak mágnes kulccsal nyitható zárt és fedett kerékpártárolója az intézetnek. Kb. 20 perc bringával, bár ma fedeztem fel egy rövidítést. Két buszjárat is áthalad a kampuszon azzal kb. 30 perc az út haza. Ez maga a mennyország az RMKI és az LPC2E után.


*A fizikus és csillagász szak elvégzése után egy olyan diplomát kapott mindenki az ELTE TTK-n, amelyben a végzettség felsorolásánál ez szerepelt: „fizikus, továbbá csillagász”. Egyértelmű, hogy a továbbá szó nem vessző, kötőjel avagy az „és” szócska helyett került a diplomába, hanem végzettséget jelöl. Aki megírja, hogy milyet, az kap egy boci csokit.

3 megjegyzés:

  1. Üdvözletem Gábor!

    Örülök hogy rátaláltam a blogodra. Gratulálok a sikereidhez. Igaz, hogy 5 évvel később, ELTE fizikus továbbá meteorológus.
    Szabó László

    Ha egyszer találkozunk, a boci csokiért kapsz egy Balaton szeletet. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Hogy találtál rá a blogra? Kevés külső látogatónk van.

      Törlés
  2. :) Külföldi álláslehetőségek utàn nézegettem, igy találtam rá.

    VálaszTörlés