Még 2011-ben vettem kér bringás
térképet, egyet a Turku-Helsinki útvonalról, egyet pedig a
Botteni-öböl keleti partján, azaz Nyugat-Finnország tengerpartján
Turku-Oulu közötti bringás útvonalról. Tavaly június elején
négy nap alatt teljesítettem a
Turku-Salo-Karjaa-Siuntio-Helsinki útvonalat, idén júliusban a
másikon szerettem volna végigmenni. Sajnos Anna-Mari (még) nem
elég combos ehhez, ezért abban egyeztünk meg, hogy július 2-án
hazarepülünk, én 14-én repülök vissza, ő pedig 24-én. Így
lett volna két hetem bringázni. Sajnos a repülőjegy megvásárlása
után jöttek a bajok. A régi bringám hajtókarjai elkezdtek
lötyögni. Az első bringaboltban javasolták, hogy cseréljünk
középcsapágyat, otthon pedig volt hajtóművem. Belementem, erre
közölték, hogy a bringám túl öreg, a középcsapágyat nem
lehet kiszedni, vegyek másikat. Nekiestem én is, de sajnos nem
tudtam kiszedni. Elvittem egy másik szakihoz. Ők sem tudták
kiszedni, de hevítették és próbálkoztak vele. Sajnos ez azzal
járt, hogy a középcsapágynak vége lett. Szerszámacél lévén
kifúrni nem lehet, csak hidegvágóval kiszedni. Ezt azonban én nem
tudom megcsinálni. Vélhetőleg 2008 óta ugyanaz a csapágy volt
benne, belerohadt. Otthon Feri, a bringa Alkotója, vagy Tibor, aki
kézrátétellel egyenesít elferdült villákat, biztosan ki tudná
szedni, de nem tudtam hazavinni. Az idő lejárt, indulni kellett
haza. Elhatároztam, hogy veszek egy újat, ha visszajövök, és
azzal megyek túrázni.
A balszerencsés túra útvonala.
Július 14-én, szombaton
hazajöttem otthonról. Eredetileg 15-én mentem volna Ouluba
vonattal és azzal jöttem volna haza. Ehelyett hétfőn, 16-án
mentem bringát nézni. 186 cm-s magasságomhoz 58-60 cm-s váz és
175 mm-es hajtókar hossz kell. Jobbnál jobb túrabringákat lehet
kapni ezzel a vázmérettel, de valahogy mindegyiknek 170 mm-es a
hajtókarja. Aki egyszer tekert 175mm-es karral, annak olyan a 170
mm-essel tekerni, mint letolt gatyával maratonit futni. Három
bringát találtam megfelelő mérettel. Egy Crescent bringát,
egy Helkama bringát és egy otthon ismeretlen márka, a Norco hibrid bringáját.
Még az elutazás
előtt, azaz június 30-án, szombaton kipróbáltam őket (közben
megejtettem egy gyors zipzárcserét a túratáskámon), de nem
tudtam dönteni. Egyikhez sem volt sem sárvédő, sem csomagtartó,
mindegyiknek hidraulikus tárcsafékje volt, a Helkamának Suntour
teleszkópja, a Crescentnek pedig csak két fokozata volt elöl.
Végül otthonról megrendeltem a Norco Indie2-t, mivel tökéletesen
passzoltunk egymáshoz. Deora váltóval és Alivio alkatrészekkel
szerelték, sok saját gyártású cuccal megspékelve (kormányszár,
nyereg, nyeregcső). És csak 12 kg-s a bringa. Megkértem őket,
hogy szereljenek fel rá csomagtartót és sárvédőt, amelyek igen
jól jöttek a túra folyamán, és hátradőltem.
Sajnos azonban
az élet
nem ilyen egyszerű.
Visszarepülés után el kellett mennem gumipókot vásárolni a
Prismába - mivel csak kézipoggyásszal utaztam és nem engedték
fel a repülőre - és mit találtam ott? A Helkama bringát sárvédők
nélkül, sokkal olcsóbban, 10 év garanciával. A Shimano
alkatrészek azonosak, van teleszkópja, de az SunTour, ami vélhetően
elég gyorsan tönkremegy alattam. Masszív, de nehéz, és kicsit
nagy a váz, de még határon belül van. De ki fogja szervizelni?
Senki. Hm. Másnap megnéztem több helyet, még egyszer kipróbáltam
a bordó Norco bringát. Nagy levegőt vettem és visszamondás
helyett megvettem. Átszereltem a gyalogos elhárító,
csomagrögzítő kormányszarvakat, a fedélzeti számítógépet, a
lámpákat és csengőt, majd megvettem a jegyet másnapra Turkuba.
Lefoglaltam a szálásokat és elindultam Északnak. Csodás a gép, szeretem, kezdetben nem is volt vele baj. Az
csak 300 km után jött elő - de erről majd a következő bejegyzésben írok.
Jó kis bicónak tűnik. Felteszem a kerék megy majd tönkre.
VálaszTörlésEgyébként kösz a "kátrányt", egész finom. :)
Neked már meséltem róla, így könnyű. :) Legközelebb akkor lakritsis vodkát viszek. ;)
Törlés