2012. augusztus 4., szombat

Balszerencsés bringatúra Ouluba: a pori magyarok

A helsinki magyarokkal egészen furcsán ismerkedtem meg. 2011 májusában „Pay Day Pub”-on, azaz fizetésnapi ivászaton vettem részt a Kaisa nevű belga söröket áruló kocsmában. Ott a rendelésnél magyar szóra lettem figyelmes, az „Unkarilaiset Tiistait” azaz a „Magyar Kedd” nevű facebook csoport tagjai találkoztak éppen abban a kocsmában. Én addig nem kerestem finnországi magyarokat, biztos azért, mert Orléans-ban kevesen voltak. Egyikőjük később érkezett és furcsán ismerősnek tűnt, pedig soha sem láttam korábban. Ismerős volt a neve. Az arca. Azt hittem, láttam már valahol, de nem. Kiderült, hogy Sárospatakon született és volt kollégiumi szobatársaim jó barátja. Évek óta kint élt, sárospataki barátaim bejelölték a facebookon és én láttam a képeit. Ráadásul egyszer elment autóval a Nordkapphoz és egy közös barátunk elküldte a beszámolóját az ismerőseinek. Mérnökként végzett a Miskolci Egyetemen, aztán kiment PhD-zni Helsinkibe. Utána a finn TB által finanszírozott finn nyelvtanfolyamra ment, megtanult finnül alapfokon és most Poriban talált állást. Pori olcsóbb Helsinkinél, nem kell buszbérlet, olcsóbbak az élelmiszerek és a sör, továbbá a lakásbérlet. Fele annyit fizet egy garzon lakásért, mint mi Anna-Marival.

Szóval Nála aludtam. A lakását GPS-szel is csak másodszorra találtam meg, mert rossz címet írtam be a GPS-be. Főzött nekem zöldséges-csirkehúsos-pirospaprikás gulyás/ragulevest. Mennyei volt! Eleve nagyon finom volt a leves. A körülmények miatt azonban szinte mannának számított. Aki bringázott már valaha, az tudja, hogy nem lehet gyümölcsöt, felvágottat és más efféléket csomagolni a túrára, mert egyrészt megromlik, másrész nem igazán jó dolog a puszta közepén gyümölcsre, literszámra vizet inni. Emiatt szendvicset, műzliszeletet és csokit nyom magába az egyszeri bringás kilószámra. Ez szükséges, mert egy 70 kg-s ember óránként 900 kcal energiát ad le. Ennél egy picit nehezebb vagyok, sajnos. A következmény az, hogy bár muszáj enni, estére az ember undorodik az édes íztől. Szóval célszerű valamilyen sós-keserű-savanyú dolgot enni, a leves pont tökéletes volt.

Vacsora után megmerítkeztünk a Pori Jazz Fesztiválban és találkoztunk a pori magyarokkal. A Jazz Fesztiválon mindent hallottam, csak jazzt nem. Rap, technó, amit akartok. Lezárták a folyópartot és részeg finnek árasztották el a teret. A tömeg közepén találkoztunk Szilvivel és a barátjával Dániellel, továbbá egy testvérpárral, Lacival és Janival. Szilvi angolt tanít, valami non-profit szervezetnél, a barátja mérnök, a finn-magyar szülőktől és a városházán dolgozik. Élt Dél-Franciaországban is egy évet. A testvérek közül Jani ERASMUS-szal jött ki, aztán visszatért, de hozta a bátyját is. Ha jól értettem, akkor takarítanak, de ebből jól megélnek. Jobban, mint otthon, mert Kisvárda környékéről származnak, amelyet nem vet fel a zsé és árasztanak el a munkalehetőségek. Szilvi győri. Elhagytuk a tömeget, kóstolgattuk a jó szabolcsi szilvapálinkát és megtárgyaltuk a világ folyását. Elmentünk végül enni valamit, majd inni egy sört. Jóval olcsóbb, minden, mint Helsinkiben. Végül elbúcsúztunk és hazatértünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése